Himachal Pradesh & Uttaranchal - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu Himachal Pradesh & Uttaranchal - Reisverslag uit Rishīkesh, India van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu

Himachal Pradesh & Uttaranchal

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Petra

16 Januari 2008 | India, Rishīkesh

Himachal Pradesh & Uttaranchal
Met gierende banden, piepende remmen, hartverscheurende geluiden in de versnellingsbak en een oorverdovende claxon, de berg af van McLeodganj naar Dharamsala, daarna Shimla voor een kort verblijf en uiteindelijk naar Rishikesk. Van 2200m naar 350m. Aan de voet van de Himalaya aan de heilige rivier de Ganges een lekker hotelletje gevonden voor een paar nachten. In het bijbehorende restaurant maken ze de heerlijkste gerechten voor onklopbare prijzen. Gemakkelijker kan het niet om zo uit je bed te rolen, een ontbijt voor nog geen euro.
Intussen warmt de boiler het water op om later met een kan en een emmer superheet water een douche te nemen. De rest van de dag ligt voor je om de heuvelachtige omgeving te verkennen. Af en toe een flinke klim naar een tempel naar hogerop gelegen plekken om de spieren in conditie te houden. Voor wat eigenlijk? Ik wil in de richting van Rajasthan en hoe bereid je je voor op een kamelenrit? Genietend van de rust hier rondom Rishikesh en de prachtige natuur (heel veel groen) en fauna (waanzinnige gekleurde vogeltjes gezien). Zo ontmoet ik tijdens mijn eerste ontbijt drie vrolijke Amerikaanse meiden, waarmee ik samen een aantal flinke wandelingen maak. Zo gezellig om weer samen met anderen te zijn en samen te eten. Het zou me bijna weerhouden om verder te reizen. Maar met een geplande korte stop in Delhi voor de boeg en een afspraak met Rashid (familielid van de familie Wangnoo uit Srinigar), moet ik wel verder. Samen met Rashid ga ik proberen een deel van het geld van het valse toeristenbureau terug te krijgen. Dat zou geweldig zijn!

Eerst nog via Hardwar, ook aan de Ganges en een heilige pelgrimsplek, waar ik een ceremonie aan het water bijwoon rond zonsondergang. Hier worden offers gebracht door kleine bananenbladeren gevlochten mandjes met felgekleurde bloemblaadjes en een geurige kaarsjes in het water te laten. Met de stroom mee is een hele kunst, want het water stroomt hier behoorlijk sterk en ruw. De mandjes pretenderen ‘ geluk en gezond leven’ als ze op de rivier blijven stromen voor lange tijd. Honderden mensen gaan hier te water om deze mandjes te water te laten gaan, maar ook om waterkannen te vullen met het heilige Ganges water voor thuis. Tegen mijn verwachting in, is de Ganges een groete brede rivier met zeer snelstromend water en op dit moment ijskoud. Ik heb bewondering voor al deze pelgrims die hier te water gaan met hun lange gewaden. Als een echte hindi, liep ik met een Tika (de bekende stip dat staat voor het derde oog van Shiva) op mijn voorhoofd terug naar mijn hotel.

De volgende morgen met de vroege trein van 6:00 uur naar Delhi waar Rashid al op mij staat te wachten. Het is een keurig goeduitziende man, die later maar 2 jaar ouder blijkt te zijn dan ik ben. Samen een goede lunch verorberd en de taktiek besproken betreffende de bedriegers van 14 december. Met hulp van Rashid en zijn kornuiten, komt de verantwoorlijke van het toeristenbureau over de brug met 10.000 roepies van het totaalbdrag van 12.000 roepies wat ik had betaald! Waanzinnig om vrienden in Delhi te hebben, zo kan ik weer op reizigersbudget verder. Op uitnodiging van Rashid zal ik voor mijn vertrek, de laatste paar nachten bij hem en zijn frans vrouw verblijven om een goede positieve indruk van India te blijven houden voordat ik terug ga naar mijn westerse leven. Ik kijk er nu al naar uit, geen gedoe met het zoeken naar een hotel in de drukke stad en de weg vinden naar goede restaurants of winkeltjes. Maar het leven proeven van een Kashmiri man en zijn westerse vrouw in Delhi.