Amritsar - Reisverslag uit Amritsar, India van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu Amritsar - Reisverslag uit Amritsar, India van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu

Amritsar

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Petra

25 December 2007 | India, Amritsar

Met de jeep- en busrit nog in mijn ledematen, heb ik de hele dag rondgehangen bij de gouden tempel van Amritsar. Een prachtig bouwwerk en de heiligste plaats van de Sikhgemeenschap. Via één van de vier ingangen, waar ik eerst mijn schoenen en sokken moest achterlaten bij een depot en een hoofddoek om moest doet, betreed je het grote complex dat rondom de gouden tempel is gebouwd. Er zijn slaapzalen waar je gratis kan slapen, kantines waar je gratis heerlijk kan eten en daarnaast zijn er nog religeuze en adminstratieve gebouwen. De tempel zelf is op zijn beurt weer afgebakend door een basin dat ‘de poel van nectar’ wordt genoemd, waar sommige Sikhs zelfs in baden. Het is prachtig om te zien hoe de getooide Sikh-mannen te water gaan met een dolk op de tulband. Een enkeling neemt de tulband af en dan krijg je eindelijk eens de lange haren van de mannen te zien. Het was een prachtige zonnige dag en de gouden tempel schitterde in de zon. Ik heb mijn ogen uitgekeken naar de vele mensen, die de heilige plek komen bezoeken. Het is een bijzondere ervaring en de sfeer is fantastisch. Buiten het feit dat ik de gehele dag werd gevraagd om mee op de foto te gaan met diverse meisjes, mannen en vrouwen in verschillende poses. Ik dacht dat ik op vakantie was!

Aan het eind van de middag ben ik met een bus naar de pakistaanse grens gegaan, waar een ceremonie van het sluiten van de grens tussen India en Pakistan plaatsvindt. Het was een waar schouwspel waar vele families naar toe gaan. De tribunes waren afgeladen vol, waar mannen en vrouwen wel gescheiden moeten zitten. Pakistaanse en Indiase soldaten stampen met hun laarzen op de grond terwijl ze elkaar recht in de ogen aankijken ter hoogte van de hekken op de grens. Onder luide toejuichingen, aanmoedigigen en boegeroep aan beide kanten, zetten de soldaten van beide landen een hoge borst op en kijken ze elkaar streng aan. Gelukkig gebeurt alles in een gemoedelijke sfeer en geven de soldaten uiteindelijk elkaar een hand, halen de vlaggen neer, vouwen deze zorgvuldig op en sluiten de grenshekken. Alles bij elkaar duurt nog geen half uur, maar het is een bijzondere gebeurtenis voor de bevolking van beide landen. Je kan na afloop zelfs een dvd kopen om het geheel thuis nog eens her te beleven. Voor mij als buitenlander was het een hilarische show, maar de buspassagiers waren in een uitbundige stemming naderhand en raakten niet uitgesproken over de ceremonie.

Nu terug in het complex van de gouden tempel, waar 24 uur kan worden gewinkeld, gegeten en gedronken, zit ik in het cybercafé om jullie te schrijven. Ik zal één dezer dagen naar Dharamsala vertrekken om daar een langere periode te verblijven. Ook daar is het koud en zal ik al mijn thermo-ondergoed, truien en jassen nodig hebben, maar wil ik in deze bergachtige omgeving en tibetaanse sferen proberen om de innerlijke rust te vinden door bijvoorbeeld opnieuw een meditatie-cursus te gaan doen, zodat ik met frisse moed de rest van mijn reis kan voortzetten in dit inmens grote land in een nieuw jaar.

Ik wens jullie allen nog een fijne 2e kerstdag en alvast een voorspoedig 2008!
Na het lezen van een aantal emails, ben ik best wel jaloers dat er dit jaar in Nederland op natuurijs geschaatst kan worden, net nu ik in de kou in India ben. Geniet ervan!

  • 26 December 2007 - 11:30

    Erica Van Mullekom:

    Ach Petra, die kou en je dikke truien brengen toch ook wat kerststemming met zich mee? Of merk je er niet veel van kerstmis? Er zijn overigens erg veel mensen door het toch nog te zwakke ijs gezakt! Ze worden ongeduldig en stappen tegenwoordig net iets te vroeg dapper het ijs op. Maar het is alweer gesmolten.
    Je mist dus niet zo heel erg veel. Anders organiseer je volgend jaar toch een teamdag met schaatsen op kunstijs? Dan hale n we gezamenlijk de schade in! Geniet van je reis en we volgen je op de voet. Fijne dagen.

  • 26 December 2007 - 12:43

    He Petra:

    Fijn dat je goed aangekomen bent! ik heb nog wel aan je gedacht op je verjaardag of je goed bent aangekomen, maar zo te lezen heb je je draai al weer gevonden daar. geniet ervan en leuk dat je foto's erbij hebt!
    groetjes kristel

  • 26 December 2007 - 14:05

    Mieke:

    Lieve Petra,

    Wat een ervaringen! Heb je je niet een beetje eenzaam gevoeld op die eerste oude boot? Gelukkig dat je daarna nog goed bent opgevangen en het heeft je in ieder geval een onvergetelijke kerst 2007 opgeleverd. Nog een goede reis, en.. ik kan het niet laten...pas een beetje goed op jezelf!

    Mieke

  • 26 December 2007 - 20:19

    Wim:

    Hallo Petra, leuk om jouw tocht daar mee kunnen leven door het reisverslag. Aan de kust geen ijs, wel een morgen een heel witte wereld. Gezellige jaarwisseling en voor 2008 alle goeds.

  • 26 December 2007 - 21:19

    Marian:

    Ha Petra. Leuk om de verslagen te lezen. Veel mooie dingen zien, maar daar vooral ook veel eenzaamheid en tegenslagen voor over te hebben om bij die mooie dingen te komen. Ik heb wel bewondering voor je hoor, dat is nog even wat anders dan hierachter over de slootjes te durven schaatsen.
    Een goed vervolg van deze reis, ik ben benieuwd naar de volgende verslagen.
    Marian

  • 27 December 2007 - 15:57

    Christine:

    hoi petra,
    klink alsof je je (ondanks alle ontberingen)enorm amuseert. je verslag tot nu toe leest als iets wat ver weg is, maar doordat ik jou ken lijkt het niet zo ver, gewoon te doen....
    Ik heb, natuurlijk veel te laat, vandaag nog geld overgemaakt voor het kinderhuis, kijk maar of je het nog kunt opnemen.
    Veel geluk !

  • 28 December 2007 - 18:43

    Danielle:

    ha die peet,

    Oh wat is het toch weer bijzonder die reisverhalen van jou. het begint al weer bij dag een. ik heb weer met open mond je eerste verhalen gelezen. je bent een held. Zorg wel goed voor jezelf, maar zo te horen gaat dat wel lukken. ben benieuwd wat de meditatie cursus je opgaat leveren????
    Ik denk aan je...

    Danielle

  • 29 December 2007 - 17:27

    Annette:

    Ha die Petra

    Wat fijn om op deze manier je reis te kunnen volgen. Je hebt al heel wat meegemaakt deze twee weken en ondanks de kou heb je hele warme mensen ontmoet. Geweldig! Ik ben benieuwd waar je nu bent en op welke manier je het nieuwe jaar in zult gaan. Geniet er met volle teugen van en pas goed op jezelf!!
    Liefs
    Annette

  • 30 December 2007 - 11:49

    Gerrie :

    Hallo Petra,
    Fijn om zo je reis mee te maken. Geniet zo veel mogelijk en kijk uit. Om hier in Nederland op het ijs te gaan was voor mij minder gelukkig, door een val mijn rechterpols gebroken. Nu geniet ik mee met je reisverslagen. groetjes Gerrie

  • 30 December 2007 - 18:26

    Mirjan Hoeve:

    Nou wat een verhalen weer zeg... ze komen wel goed over hoor(hoorde van ina dat je ze weer terug kreeg van mij!?)
    Maar goed je vermaakt je wel weer zo te lezen. Mooi land hoor...
    Ik heb de feestdagen weer overleefd(werken en volvreten ha ha) Morgen nog knallend het nieuwe jaar!
    Ik wens je fijne jaarwisseling ver van huis en een gezond, gelukkig en liefde vol 2008!!
    Liefs mirjan.

  • 05 Januari 2008 - 12:13

    Sjoert En Bouwienke:

    Lieve peet,

    De allerbeste wensen voor 2008!
    Net weer een mooi verhaal van je uitgeprint, bedankt.
    Goede reis verder.

    groetjes

  • 11 Januari 2008 - 18:55

    Wilco:

    Lieve Peet,

    een beetje laat, maar het mag toch nog wel: een heel gelukkig, fantastisch en bruisend 2008 gewenst.
    Prachtige avonturen heb je. Wat me vooral opvalt is hoeveel locals je al weer ontmoet hebt, typisch jij hé? En toch lees ik ook dat het af en toe moeilijk is. Herkenbaar.
    Ik vond het heel leuk om te lezen dat de Golden Temple ook zo'n indruk op jou heeft gemaakt. Wat een bijzondere plek was het, met bijzondere mensen. Ik zie het allemaal nog zo voor me.
    Ben je inmiddels al in McLeod Ganj? Hoop weer snel nieuwe belevenissen te horen.

    Liefs, Wilco

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Amritsar

India

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2008

Darjeeling & Sikkim

15 Februari 2008

Bodhgaya

15 Februari 2008

Varanassi

15 Februari 2008

Agra

15 Februari 2008

Jaipur
Petra

Sinds 11 november 2011 verblijf ik in Nepal en werk ik als ECD & Basic Education Advisor binnen het Educatie Programma van VSO Nepal. Op dit weblog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen op het gebied van het werken in de diverse overheidsscholen in de uitlopers van de Himalaya met de leerkrachten en schoolleiders, én mijn avontuurlijk reizen naar andere districten van Nepal om het land en haar cultuur beter te leren kennen gedurende drie jaar.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 901
Totaal aantal bezoekers 324217

Voorgaande reizen:

11 November 2010 - 11 Januari 2013

VSO Nepal

06 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

India en Nepal

06 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Zwitserland en Italië

13 December 2007 - 06 Maart 2008

India

08 Januari 2007 - 08 Maart 2007

Zuid Afrika

13 December 2005 - 14 Februari 2006

Maleisië

08 Januari 2004 - 24 Oktober 2004

Zuid Oost Azië

03 Mei 2003 - 03 December 2003

Zuid Amerika

21 September 2002 - 21 November 2002

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: