Delhi - Reisverslag uit Delhi, India van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu Delhi - Reisverslag uit Delhi, India van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu

Delhi

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Petra

25 December 2007 | India, Delhi

Na een heerlijk afscheid met Kristel, Thomas en Marilou op Schiphol en een lange vliegreis met langdurige tussenstop in London, ben ik eindelijk in India aangekomen.
Het zoeken naar een taxi om mij naar een hotel in de stad te brengen ging heel gemakkelijk. Er bestaat een prepaid-system; dat houdt in dat je van te voren opgeeft waar je naar toe wil en het betreffende bedrag ter plaatse betaalt en de hauffeur moet me eerst brengen en krijgt daarna pas zijn geld bij hetzelfde loket. Dus geen gedoe met onderhandelingen, maar ... dan moet de chauffeur wel weten waar de straat is. Er bestaan voor europeanen leesbare straatnaambordjes en er zijn heel veel straatjes in Delhi!

Na een flinke zoektocht en vele malen vragen, wist niemand waar het hotel is. Dus op naar een toeristenbureau, waar ik mocht bellen naar het betreffende hotel. Helaas was het helemaal volgeboekt en vele anderen uit mijn Trottergids hadden geen kamers meer beschikbaar. Enigszinds teleurgesteld (ik wilde toch een leuke kamer en een lekker dineetje ter gelegenheid van mijn verjaardag) en ook redelijk vermoeid na een dag reizen, zou de eigenaar van het toeistenbureau mij wel onderbregen bij een hotel in de buurt voor een goed bedrag. Ja ... daar begonnen de eerste afzetproblemen al, maar daar had ik op dat moment geen erg in. In een donkere smerige kamer voor veel te veel geld, heb ik mijn spullen gedropt en werd ik door Sunny (de manager van het toeristenbureau) opgehaald met de auto voor een ritje voor Delhi en een lekker hapje eten in de stad, want ik kon toch niet mijn verjaardag vieren op een hotelkamer?

De rit van het vliegveld naar de stad was er weinig verkeer voor indias maatstaven, maar dat was rond 7 uur ’s avonds wel anders. Probeer maar eens vooruit te komen tussen auto’s, bussen, tuktuks, fietsen, handkarren, paardewagens, kamelen, honden en koeien. Het was een belevenis opzich in het donker, waarbij de gemiddelde Indier geen autolampen aan heeft, dus wat heb je nodig om aan het verkeer te kunnen deelnemen? Een paar goede ogen met 360° zicht, een voertuig met goede remmen en niet te vergeten de claxon! Iedereeen toetert, soms vraag je je af waarom, niet dat het veel helpt, maar botsingen worden er enigszins mee voorkomen. Je moet je totaal overgeven aan de bestuurder en er absoluut niet meebemoeien, wat soms heel moeilijk is, ds dan maar een paar handen voor de ogen.

Na een heerlijke maaltijd, de welverdiende indiase curry met naanbrood en een groot glas cola om de ergste bacterien te lijf te gaan, hebben we een rondje delhi gedaan met de auto. Ter afsluiting een lekker glas wiskey in de hotelloby, allemaal betaald door meneer Sunny en zijn compagnon Yassin. Daarna was het tijd om het bed in te duiken om de vlgende morgen een busreis of treinreis naar het noorden te vinden, want ik was niet van plan om lang in deze drukke smerige stad Delhi te blijven. Bovendien zal ik er regelmatig terugkeren tijdens het rondreizen vanwege de centrale ligging.

De volgende morgen na een douche, nou ja douche; een grote emmer met warm water en een kan om het lauwe water over je heen te gieten, werd ik door Yassin opgewacht in de hotelloby. Dit was niet afgesproken, maar voelde wel comfortabel. Op dat moment had ik beter naar mijn gevoel moeten luisteren, want het riekt natuurlijk naar oplichting. Maar ik was nog niet helemaal op mijn best, dus mee naar het toeristenbureau voor het regelen van een treinrit naar waar dan ook in het noorden van India. Eenmaal in het bureau en vele telefoontjes later, werd mij duidelijk gemaakt door Sunny dat er geen mogelijkheid was om de stad uit te komen vanwege de drukte rondom kerstmis en een moslimfeest. Ik had geen zin in nog een nacht in Delhi en ik wilde zo graag naar buiten de natuur in, want dat is één van de redenen dat ik reis, heb ik uiteindelijk in wanhoop een busrit geboekt naar Kashmir en een aantal overnachtingen op een woonboot op één van meren rondom Srinagar. Ik werd door Yassin naar het busstation gebracht per tuktuk en hebben nog een even een lekker kopje chai (thee) gedronken voordat ik de bus in ging. Yassin drukt mij op het hart om niet teveel te gaan praten met medepassagiers, aangezien niemand is te vertrouwen in India. Het zou volgens hem een busrit van ongeveer 16 uur worden, afhankelijk van de weersomstandigheden en de conditie van de wegen in de bergen.

Op dat moment had ik nog geen enkel vermoeden van oplichting, maar daar kwam ik achter zodra ik in de bus zat. Hoezo niet praten met medepassagiers? IK was de uitzondering in de bus, niet andersom. Groot, blank, blond en met andere kleding viel ik natuurlijk meteen op in een bus vol met Indiers. Direct nadat de bus vertrok en ik werd uitgezwaaid door Yassin, stelde mijn rechterbuurman de vraag wie mij uitzwaaide en hoe lang ik al in India was. Al zwaaiend en tevens eerlijk antwoord gevend op de vragen, werd mij duidelijk dat alle busgenoten (allen afkomstig uit Kashmir) de persoon Yassin niet mochten. Bijna de hele bus luisterde en keek mij nieuwsgierig aan tijdens het beantwoorden van meerdere vragen, die uiteindelijk werd afgesloten met de vraag: “Hoe kon een slim persoon uit Holland zich zo laten inluizen met oplichters, want dat kon je toch van verre zien?” Uh ... nee! Maar nu je het zegt, ja. Al die verhalen, al die telefoontjes, al die overboekingen, al die bezorgdheid, enz ... niets was er van waar, allemaal om mij een flink bedrag af te trochelen. Hoe blind kan je zijn? Iedereen had me er voor gewaarschuwd en ik ben er óók met beide benen ingetrapt!

Dit waren mijn eerste uren in India, maar tevens goed om te beseffen naast alle mooie dingen die er gebeurden. Ik ben op weg naar zeggen de mooiste plek in India, de staat Kashmir. Mijn reis begint.

  • 26 December 2007 - 11:51

    Wim:

    Hallo Petra,
    toch een bijzondere verjaardag om niet te vergeten, op naar het volgende reis bericht

  • 26 December 2007 - 12:34

    Buuv:

    Hi dear,
    Merry Christmas vanuit de Asterstraat. Gaat allemaal goed hier. Je verhalen lezend heb jij ook niet om te klagen!! Veel plezier en blijf je voorzichtig doen?
    Liefs
    Maartje

  • 26 December 2007 - 12:47

    Diana:

    Lieve Petra,

    Hoe herkenbaar.... Die vieze drukke stad Delhi. Jouw beschrijvingen brengen weer herinneringen boven. En ook ik als ervaren reiziger heb me in het begin laten oplichten. Maar je moet maar denken, zij hebben het geld harder nodig dan wij en vaak vele monden te voeden. Gewoon naar het station in Delhi en daar een kaartje voor de trein kopen. Laat je niet van de wijs brengen!!
    Darhamsala zal je gaan bevallen!

    PS ondertussen wel 3 dagen geschaatst op de Ankeveense plassen in een prachtig winterlandschap!!

    veel liefs
    Diana

  • 27 December 2007 - 03:54

    John Gleeson:

    Hi Petra, Sorry my Dutch is not very good, but I gather your teaching in India? Not 100%, hope your keeping well, happy Xmas, cheers johnny gleeson

  • 27 December 2007 - 16:35

    Willeke:

    Hi Petra,
    Alsnog van harte gefeliciteerd en alvast het allerbeste voor 2008. En dat begint alvast goed al reizend door India :-)
    X Willeke

  • 29 December 2007 - 16:29

    Anneke:

    Hoi Petra,
    Wat heb je toch allemaal alweer meegemaakt!!
    Blijf op je hoede he en natuurlijk voor de rest van je reis: heel veel plezier en vanuit Obdam wens ik je alle goeds voor 2008!!
    Groetjes van Anneke.

  • 30 December 2007 - 19:32

    Hoi Petra:

    Wat leuk om je te volgen wat je meemaak.
    Heel veel plezier en een fijne jaarwisseling gr.Jan.

  • 30 December 2007 - 23:25

    Michiel:

    Hallo, ben van plan ook naar Srinigar te reizen...was nieuwsgierig hoe je veiligheidssituatie daar hebt ervaren en of je verdere tips hebt..
    (treadsoftly@live.nl)
    Groet,
    Michiel

  • 02 Januari 2008 - 20:33

    Hennie En Popko :

    Hoi Petra. We zijn net terug uit N zealand en Australie en hoorden van pa en ma Hoeve dat onze Petra ook weer op reis was. Leuk om je belevenissen te lezen. We wensen je een hele leuke tijd toe en we gaan je volgen. Groeten van de Noordwijkerweg.

  • 09 Januari 2008 - 00:01

    Andere Buuv:

    Hé Petra,

    Hierbij nog de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar! Ik mis je wel hoor weet je dat?! De 'vervangbuuv' heb ik nog niet mogen begroeten, zelfs niet over de schutting. Maar ja, dat kan ook eigenlijk alleen met jou.
    Maartje en ik moeten het dus zonder jou zien te rooien!
    Maar zo te lezen verveel je je niet.
    Ik zeg dan ook; geniet, geniet!

    Liefs, Alex x x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Delhi

India

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2008

Darjeeling & Sikkim

15 Februari 2008

Bodhgaya

15 Februari 2008

Varanassi

15 Februari 2008

Agra

15 Februari 2008

Jaipur
Petra

Sinds 11 november 2011 verblijf ik in Nepal en werk ik als ECD & Basic Education Advisor binnen het Educatie Programma van VSO Nepal. Op dit weblog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen op het gebied van het werken in de diverse overheidsscholen in de uitlopers van de Himalaya met de leerkrachten en schoolleiders, én mijn avontuurlijk reizen naar andere districten van Nepal om het land en haar cultuur beter te leren kennen gedurende drie jaar.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 311179

Voorgaande reizen:

11 November 2010 - 11 Januari 2013

VSO Nepal

06 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

India en Nepal

06 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Zwitserland en Italië

13 December 2007 - 06 Maart 2008

India

08 Januari 2007 - 08 Maart 2007

Zuid Afrika

13 December 2005 - 14 Februari 2006

Maleisië

08 Januari 2004 - 24 Oktober 2004

Zuid Oost Azië

03 Mei 2003 - 03 December 2003

Zuid Amerika

21 September 2002 - 21 November 2002

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: