Udaipur - Reisverslag uit Udaipur, India van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu Udaipur - Reisverslag uit Udaipur, India van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu

Udaipur

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Petra

16 Januari 2008 | India, Udaipur

Udaipur
Gerda wilde graag meereizen in mijn rugzak, maar ik zou toch liever meereizen in mijn jaszak. De rugzak is altijd beschermd met een hoes en gaat of op het dak van de bus of onder in de laadbak. Je wilt niet weten hoe vies de tas na uren bussen is! Je ziet niets en je krijgt ook niets mee hoe het leven van een reiziger is. De bus stopt werkelijk overal om mensen in te laten of uit te laten stappen, zelfs op de meest afgelegen plekken. Prachtig geklede vrouwen met felgekleurde kleden staan te wachten op de bus. Uit het niets verschijnen de chai & chapatti shops, waar je allerlei kleine versnaperingen kunt kopen. Ik ben hier in de lege woestijn niet interesant in mijn saaie zwarte praktische reiskleding; fleece, lange broek, bergschoenen en must maken me lomp en onaantrekkelijk en steek ik behoorlijk af bij deze tengere mooi geklede vrouwelijke vrouwen. De geweldige soepel vallende stoffen met gouddraad afgezet zijn keurig over de slanke lichamen gedrappeerd en zijn de dames adembenemend mooi. Met open mond kijk ik naar de bijpassende gouden sieraden, zoals kettingen, armbanden, oorbellen, neusringen en hoofdversierselen. De mannen zijn eigenlijk saai, met hun vaak westerse kleding waarover een vale woestijnkleurige sjaal wordt gedragen tegen de kou en wind.
Ik reis graag overdag, het duurt langer maar er is meer te zien en meer vertier. Zo zie ik meer mannen dan vrouwen op straat. De vrouwen werken hard; ze zorgen voor de kinderen, de was, het eten, het huishouden en de dieren rondom het huis. In dit lege landschap zie je af en toe lemen hutten met rieten daken onder een paar bomen. Alles gemaakt van natuurlijke materialen, maar of het ook bestendig is tegen de kou ... dat betwijfel ik. Het is een fascinerend gebied, waar ik graag meer over zou lezen.

Deze keer was het een snelle busverbinding. Om 12:00 was ik in Jodhpur. Na amper beraad met mezelf, heb ik besloten om overdag in Jodhpur te blijven en daarna met de nachtbus naar Udaipur te reizen. Eerst op pad voor een busticket en dan richting oude stad en haar waanzinnige fort dat bovenop een berg over de stad prijkt. Jodhpur is veel drukker en toeristischer dan Jaisalmer, veel auto’s en overige toeterende voertuigen. Met een riksja van de ene kant van de stad naar de andere kant van de stad gereden om een goed buskaartje te kopen en ik werd daarna bovenop de berg afgezet. Zo heb ik uren in het prachtig onderhouden fort rondgezworven en liep ik zowaar mijn kameelsafari-vrienden Amanda en Jaime tegen het lijf. We hebben samen de rest van de stad verkend, heerlijk gegeten en ten slotte nog kruiden gekocht om straks thuis de lekkere currie en thee te kunnen maken. Moe van al het geslenter, ben ik naar het busstation gegaan om de bus te halen. Een vreselijke rit van ruim 8 uur, mijn buurman viel steeds in slaap op mijn schouder. Dat irriteerde mij zodanig dat ik amper een oog dicht heb kunnen doen. In het pikdonker om 5 uur in de ochtend kwam ik aan. Lekker gemakkelijk een riskja naar een hotel genomen. Een prettige plek waar ik de aankomende dagen kan bijkomen van mijn verkoudheid, die ik in de AC-trein heb opgelopen en is verergerd in de woestijn. Het hotel heeft een heerlijk zonneterras met een goed restaurant, met uitzicht over de rivier en haar prachtige witte paleis. Met een flinke dosis medicijnen om de ernstige hoest en verkoudheid te verminderen (160 roepies = ongeveer 3 euro) ga ik lekker ontspannen, eten en drinken met af en toe een onderbreking voor een wandeling in de stad, wat over het algemeen wit zou moeten zijn door de witgepleisterde woningen. Lang leven het reizen!!!

• 16 Januari 2008 - 12:38

Roos:

Hallo Petra,

Heerlijk om je verhalen en avonturen te lezen! Veel plezier en hopelijk voel je je snel weer op en top en is je verkoudheid over!

Liefs,
    Roos

• 16 Januari 2008 - 19:39

Gerda:

Lieve Petra,
    Fijn om weer van je te horen! We waren een beetje ongerust, maar in de dunbevolkte gebieden is misschien niet overal internet denken we dan maar. Fantastisch om je belevenissen te lezen. Een aantal dingen kan ik me voorstellen. Het lijkt me heerlijk om zo de tijd te hebben. Daar lijkt onze reis in het voorjaar een diashow bij. Het beste met je gezondheid. Groeten van Gerda (en ook van Gert).

• 16 Januari 2008 - 20:53

Anneke:

Hoi Petra,
    `t Is echt genieten hoor, al je verhalen te lezen. Ben weer helemaal op de hoogte van wat je hebt meegemaakt,echt te gek!
    En leuk,steeds weer die internationale contacten!
    Bekeek ook je foto`s even en zag je foto`s van vorig jaar.Erg leuk! a.s.Maandag vertrek ik naar Zuid Afrika voor 2 weken.Daarna zal ik je belevenissen weer verder volgen.
    Ik wens je nog heel veel plezier en een mooie tijd daar! Hoor wel als je weer thuis bent.
    Veel liefs, Anneke.

• 16 Januari 2008 - 21:54

Annette:

Lieve Petra

Wat fijn om na drie weken weer van je te horen. Ik heb al je fantastische verhalen gelezen. Veel plezier verder en gauw die verkoudheid zien kwijt te raken!
    Liefs
    Annette

• 17 Januari 2008 - 15:29

Toos:

Hoi die Petra!!!!Wat een bijzondere reis!!En zo relaxed! Jammer dat de kinderdorpen van SHAT zo goed als gesloten waren. Maar je bent er geweest..Ben heel benieuwd naar de rest van je reis. Nu die verkoudheid nog even kwijt raken.. Geniet ervan, liefs Toos

• 18 Januari 2008 - 20:39

Leo:

yeh bahut mehnga hai

• 20 Januari 2008 - 18:49

Jan:

Hallo Petra
    Wat jij daar allemaal zie is hier niet voor te stellen.leuk om je zo te volgen.
    Veel plezier en doe voorzichtig.
    Gr jan srs

• 11 Februari 2008 - 20:07

Barbara:

Lieve zus,

Moet even een krabbel schrijven! Heb dit weekend over je gedroomd en moest veel aan je denken. Hoop dat alles oke is! Snottebellen al weg?
    Nog 3 weken...en dan ben je er weer! Geniet er nog even van en tot snel weer!

liefs,
    Barbara