Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Mcleodganj, India van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu Vrijwilligerswerk - Reisverslag uit Mcleodganj, India van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu

Vrijwilligerswerk

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Petra

16 Januari 2008 | India, Mcleodganj

Vrijwilligerswerk
Helaas zeer spijtig voor mij, maar ook voor diegenen die mijn project via SHAT (Stichting Hulp aan Tibetanen) hebben gesponserd, is er echt niets voor mij te doen in de TCV’s (Tibetan Children Villages) in de wintermaanden. De meeste kinderen en jeugd hebben vakantie elders. De contactpersoon in kwestie was ook niet aanwezig tijdens mijn bezoek aan Upper TCV in McLeodganj. Hij zou ook elders, in het zuiden van India, verblijven voor een cursus in de Boedhistische leer. Het dorp lag er verlaten bij en de enkelingen, die waren achtergebleven, waren bezig met schoonmaken en verfen van gebouwen. Het ziet er stil en treurig uit. Er is zeker geld nodig voor het onderhoud van de gebouwen en sportveld om de jonge kinderen een redelijk huis te kunnen geven en scholing om straks op eigen benen te kunnen staan zonder familie.
Intussen heb ik via de email contact gehad met Thupten Dorjee en ik zal het geld (als ieder die een gift heeft gegeven het ermee eens is) via de officiele weg schenken. Dat is op de rekening van SHAT: www.shat-tibet.com, waardoor de hulp zeker op zijn plaats komt. Het is een bedroevende situatie, dat de Tibetanen al jaren in ballingschap leven in het buurland Indai. Diegenen, die sterk genoeg waren om de vluchtroute over de hoogste bergen van de wereld te volbrengen, proberen vaak zonder enige familie de dromen waar te maken van de velen die onder Chineze bezetting zijn achtergebleven; afschuwelijk!

Zo ontmoet ik tijdens een dagtocht in de omgeving van Panthankot twee monniken, Khensal en Kalden, die respectievelijk in 2001 en 2003 zijn gevlucht uit Tibet via Kathmandu (Nepal), waar een opvangtehuis voor gevluchte Tibetanen is, naar McLeodganj. De trip start per vrachtauto (ongeveer 50 Tibetanen opeengestapeld) naar Mount Kalaish, waar een gids ze over de bergen zou nemen voor ongeveer 4 weken. De tocht is zwaar en onmenselijk vanwege onvoldoende eten en warme kleding of dekens tijdens de rustperiodes. Eenmaal in Nepal, hebben ze een half jaar verzorzing nodig om bij te komen van deze zware reis en het regelen van een visum/paspoort voro India. Eenmaal na aankomst in McLeodganj en de audientie bij de Dalai Lama, die iedereen ontmoet, die de vlucht heeft doorstaan, krijgen de monniken onderdak en scholing. Een vierjarige Boedhistische studie met vele cursussen door Zijne Heiligheid gegeven. Onderdak wordt gefinancierd door een Amerikaanse organisatie. Een prachtig huis met uitzicht over de stad, de tempel, de valei en het verblijf van de Dalai Lama. Khensal heeft al bijna 2 jaar van zijn studie Engels achter de rug van de vier jaar. Kalden is net een maand begonnen met de Engelse taal. Dit is belangrijk om meer te kunnen doen in het leven. Beiden zouden graag naar Singapore of Canada verhuizen na het voltooien van beide studies. Ze zijn nu 31 en 34 jaar oud.
De twee ijverige mannen zouden graag het Engels blijven oefenen tijdens de winterstop. Zo maak ik na de thee uitnodiging in hun apartement de afspraak dat we iedere ochtend, zolang ik in McLeodganj verblijf, zullen communiceren en uitspraak oefenen voor zover ik dit ook kan.
Vijf dagen achtereen spreken we af en praten over diverse onderwerpen. Het is gezellig en ook voor mij leerzaam. We drinken heel wat lemonthee en eten regelmatig momo’s in het restaurant Mt Kalaish. Als het afscheid nadert, geven de vrienden (tevens huisgenoten) me een typische bordeauxrode monnikensjaal ter herinnering. En ik, ik neem ze voor altijd mee in mijn hoofd en beloof dat we per email in contact blijven. Wie weet zien we elkaar nog eens ergens anders in de wereld. Deze ambitieuze mannen gaan het zeker maken, zo krachtig overtuigd van wat ze willen. Het was mij een groot genoegen om op deze manier twee bijzondere mannen te ontmoeten en te leren kennen!

  • 16 Januari 2008 - 12:37

    Dianne:

    Lieve Petra,
    Er leek even sprake van radiostilte, maar inmiddels is mijn maildbox aardig gevuld met jouw bijdragen. Heerlijk om je verhalen te lezen. Tikje jaloezie van mijn kant, want ik weet dat mijn rugzak de komende jaren alleen maar stof staat te vangen. Maar ach....kinderen worden groot, dus dan kunnen we weer backpacken.
    Dikke kus van Lennart, dianne en Kiara

  • 16 Januari 2008 - 13:54

    Wim:

    Hallo Petra,
    na een stilte periode weer een boeiend reisverslag.

    groeten en nu de volgende lezen

  • 16 Januari 2008 - 18:35

    Anneke:

    Wat ontzettend leuk Petra, om weer van je te horen, ga snel verder lezen!
    groetjes,
    Anneke.

  • 16 Januari 2008 - 18:49

    Pema Dolma:

    Jammer dat je niet wist dat alles dicht gaat in de TCV.
    Even een kleinen toelichting op de verblijfplaats van de Tibetanen in Kathmandu.
    Ze komen lang niet allemaal via de Mount Kailash naar Nepal. De meeste vluchtelingen zijn kinderen en nemen de snelle route.
    Het opvangtehuis (zoals jij dat noemt) is een kamp buiten Kathmandu. Vooral in de winter is het er bitter koud en is geen plaats voor iedereen. Er is plaats voor 300 mensen en soms zitten er meer dan 1000 mensen. Ze blijven daar niet lang. De meesten zijn er binnen 2 tot 3 maanden al weer weg.
    Ik weet dat omdat ik er zelf in de winter 2005-2006 gewerkt heb. De meest schokkerende maar tevens ook mooiste ervaring in mijn leven.

  • 17 Januari 2008 - 11:33

    Christine:

    het is een prachtig gebied maar zo treurig eenvoudig door de chinezen ingepikt.
    In de wereldwinkels kun je producten kopen die door Tibethaanse vluchtelingen gemaakt worden, noedels bv., zo kun je praktisch een bijdrage geven aan hun bestaan,waar ze dan zelf ook zin aan kunnen geven.
    Verhalen van deze mensen zoals jij nu meemaakt en met ons deelt maken de wereld kleiner en rijker.

  • 17 Januari 2008 - 21:22

    Leo:

    Hallo Petra,
    naar jouw verhalen te oordelen is er helaas in al die jaren voor de Tibetanen niets veranderd. Triest zoals ze moeten leven.Ze proberen er wat van te maken.
    We hebben hele goede gevoelens over gehouden aan het contact met Tibetanen.
    Geniet gewoon van het feit dat je daar bent.
    Veel plezier nog.
    groetjes, Leo (RS)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Mcleodganj

India

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2008

Darjeeling & Sikkim

15 Februari 2008

Bodhgaya

15 Februari 2008

Varanassi

15 Februari 2008

Agra

15 Februari 2008

Jaipur
Petra

Sinds 11 november 2011 verblijf ik in Nepal en werk ik als ECD & Basic Education Advisor binnen het Educatie Programma van VSO Nepal. Op dit weblog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen op het gebied van het werken in de diverse overheidsscholen in de uitlopers van de Himalaya met de leerkrachten en schoolleiders, én mijn avontuurlijk reizen naar andere districten van Nepal om het land en haar cultuur beter te leren kennen gedurende drie jaar.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 887
Totaal aantal bezoekers 311181

Voorgaande reizen:

11 November 2010 - 11 Januari 2013

VSO Nepal

06 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

India en Nepal

06 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Zwitserland en Italië

13 December 2007 - 06 Maart 2008

India

08 Januari 2007 - 08 Maart 2007

Zuid Afrika

13 December 2005 - 14 Februari 2006

Maleisië

08 Januari 2004 - 24 Oktober 2004

Zuid Oost Azië

03 Mei 2003 - 03 December 2003

Zuid Amerika

21 September 2002 - 21 November 2002

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: