Waar ligt Elandsdoorn? - Reisverslag uit Elandsdoorn, Zuid-Afrika van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu Waar ligt Elandsdoorn? - Reisverslag uit Elandsdoorn, Zuid-Afrika van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu

Waar ligt Elandsdoorn?

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Petra

25 December 2006 | Zuid-Afrika, Elandsdoorn

Elandsdoorn is een township, een woongebied voor de zwarte bevolking, in het district Moutse. Het township is zo’n 200 kilometer van Johannesburg, gelegen langs de R25 tussen Bronkhorstspruit en Groblersdal, in de provincie Mpumalanga in het noordoosten van Zuid- Afrika. Op de kaart ligt het net naast Dennilton, 30 kilometer van Groblersdal.

Townships waren woongebieden, die in de apartheidstijd toegewezen werden aan de zwarte bevolking die werkte voor de blanken in het dorp verderop. De leefgebieden waren strikt gescheiden. In het township was geen water, elektriciteit of enige andere voorziening. Voor bijna alles was men aangewezen op het blanke dorp, soms een uur reizen van het township.

Het inwonersaantal van Elandsdoorn wordt geschat op 30.000 - 40.000 mensen, die allen gebruik kunnen maken van Ndlovu Medical Centre, waar ik straks vrijwilligerswerk ga verrichten. Binnen een cirkel van tien kilometer zijn er nog verschillende andere townships die kunnen profiteren van het Ndlovu Medical Trust en het Elandsdoorn Development Trust. In dit gebied wonen in totaal zo'n 120.000 - 150.000 mensen, die kunnen aankloppen bij Ndlovu Medical Centre.

• 25 December 2006 - 19:11

Ina:

Nou zussie, 'n hardstikke mooi begin van iets nieuws in je leven, succes met 't onderhoud van deze pagina !! Liefs Ina

• 27 December 2006 - 19:02

Diana:

Wat een supergoed initiatief van je! Ik ga je steunen hoor. Wie weet inspireert het anderen ook. Mij in elk geval wel.

Heel veel succes!
    Diana

• 28 December 2006 - 08:41

Annette:

Hoi Petra
    De start is gemaakt! Ik heb je mail naar enkele adressen doorgestuurd en zal je zeker steunen

• 29 December 2006 - 13:32

Alexandra:

Geweldig! Maar nu moet ik wel mijn linkerbuurvrouw missen! :-(

• 04 Januari 2007 - 21:04

Ditty:

Hoi Petra, Leuk om op deze manier van je te horen. Jammer dat het niet gelukt is om via het ROC aan boeken te komen. Maar alle beetjes helpen. Dus ik hoop dat je veel steun krijgt! Ook voor jou een super jaar toegewenst.

Verslag uit: Zuid-Afrika, Elandsdoorn

Legeven bij NAAP

29 Januari 2007

Zwart-Wit
Petra

Sinds 11 november 2011 verblijf ik in Nepal en werk ik als ECD & Basic Education Advisor binnen het Educatie Programma van VSO Nepal. Op dit weblog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen op het gebied van het werken in de diverse overheidsscholen in de uitlopers van de Himalaya met de leerkrachten en schoolleiders, én mijn avontuurlijk reizen naar andere districten van Nepal om het land en haar cultuur beter te leren kennen gedurende drie jaar.