Werk aan de winkel - Reisverslag uit Jumlā, Nepal van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu Werk aan de winkel - Reisverslag uit Jumlā, Nepal van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu

Werk aan de winkel

Door: Petra Hoeve

Blijf op de hoogte en volg Petra

07 Juli 2013 | Nepal, Jumlā

Reacties n.a.v. mijn vorige verslag maken dat ik al na twee weken een vervolgverhaal schrijf. Misschien klonk het allemaal niet zo rooskleurig betreffende het leef- en werkklimaat in Jumla. Ik schreef over de politieke situatie als een onrustige heksenketel, die gelukkig na een aantal dagen weer normaal was. Tijdens de 'huisarrest-dagen' heb ik me vooral bezig gehouden met ideetjes voor praktische workshops voor leerkrachten en via telefoon mijn contacten in Jumla opgewarmd of warmgehouden. Met als resultaat een weeklang diverse workshops gehouden over 'child friendly education', lessen plannen, differentiatie in de klas en het gebruik van locale materialen. Aankomende dagen ben ik zelfs uitgenodigd op scholen die niet binnen mijn werkplan horen, maar ik grijp de kans om kennis en vaardigheden te delen daar waar interesse is, want juist die enthousiaste en gemotiveerde leerkrachten nemen het initiatief om het te implementeren in de diverse scholen. Ook de diverse DEO medewerkers zijn enthousiast over mijn praktische aanpak. Ik zal eind deze week mee gaan naar een superverweg gemeenschap, waar ik als teacher-trainer mag deelnemen aan een programma voor basisschool-leerkrachten en schoolleiders. Dit veldbezoek is een aanknopingspunt voor meerdere workshops/trainingen in het district, met name verafgelegen VDC's waar grote donoren en/of (I)NGO's meestal geen projecten hebben. Voor mijn een buitenkans om kwetbare groepen te benaderen, en het zogeheten 'paddenstoelen-effect' te creeren betreffende bewustwording van de noodzaak van (kwaliteits) onderwijs voor zowel jongens als meisjes.
Al het werk houdt me van de straat en geeft me energie. Naast het voorbereiden van puur educatie projecten, heb ik ook nagedacht over mogelijkheden betreffende mijn coordinerende rol tussen de twee overige vrijwilligers in Jumla. Een plan geschreven, en inmiddels liggen de voorstellen voor schooltuinen en health-camp voor beide 'model-scholen' in de week bij de betreffende schoolleiders. Wie weet kunnen Michael (livelihood) en Willeke (health) mij spoedig vergezellen met hun expertise op mijn werkplek om een bijdrage te leveren op het gebied van bewustwording 'gebruik van directe omgeving tijdens onderwijs' en 'basis gezondheid en hygiene'.

Beide klinken simpel, maar voor hier een doorbraak. Bovendien hoogstnoodzakelijk, met name het health-programma waarbij kinderen een simpel onderzoek zullen ondergaan bij verpleegkundigen betreffende gewicht, lengte, ogen, oren en algemene hygiene. De gezondheids-controle zal de basis zijn voor meerdere lessen over diverse aspecten van gezondheidszorg aangepast aan het leeftijdsniveau. Tevens zal er ook een workshop worden gegeven aan het leerkrachtenteam en ouders over de resultaten + mogelijke stappen te ondernemen betreffende bepaalde gezondheidsaspecten. Het idee is dat de studenten van KTS (de instelling waar Willeke werkzaam is) deze bovenstaande programma's uitvoeren in het kader van het opdoen van praktische ervaring als onderdeel van het afstuderen. Zoals ik meerdere keren op mijn weblog heb geschreven, in Nepal bestaat bijna elke studie alleen uit een theoretische benadering tijdens de opleiding en het onthouden/letterlijk herhalen van theoretische stof tijdens het examen. Op deze manier proberen Willeke en ik een vertaalslag te maken van theorie naar praktijk, door studenten in een werkelijke situatie te plaatsen en te beoordelen op praktische vaardigheden (klaar voor een baan?).

Michael gaat samen met de collega's van zijn organisatie 4S een bezoek brengen aan beide scholen om het schoolplein en eventuele overige grond in kaart te brengen voor educatieve mogelijkheden zoals schooltuin met planten en bloemen, fruit- en notenbomen, groentetuin, (medische) kruidentuin en eventueel een kas voor niet-seizoensgebonden groenten en kruiden. Studenten en leerkrachten maken gebruik van deze voorzieningen tijdens lesuren om meer praktische ervaring op te doen betreffende ecologisch verbouwen, maar ook praktische kennis opdoen tijdens biologielessen. Daarnaast kunnen de diverse groenen, kruiden en bomen nieuwe kennis verstrekken aan de gemeenschap tijdens ouderbijeenkomsten, waarbij diverse aspecten over diverse 'nieuwe zaden/planten' onder de aandacht worden gebracht.
Met andere woorden voldoende werk aan de winkel voor de aankomende maanden, ik houd jullie op de hoogte vanuit een regenachtig maar prachtig groen Jumla.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Sinds 11 november 2011 verblijf ik in Nepal en werk ik als ECD & Basic Education Advisor binnen het Educatie Programma van VSO Nepal. Op dit weblog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen op het gebied van het werken in de diverse overheidsscholen in de uitlopers van de Himalaya met de leerkrachten en schoolleiders, én mijn avontuurlijk reizen naar andere districten van Nepal om het land en haar cultuur beter te leren kennen gedurende drie jaar.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 1393
Totaal aantal bezoekers 309474

Voorgaande reizen:

11 November 2010 - 11 Januari 2013

VSO Nepal

06 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

India en Nepal

06 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Zwitserland en Italië

13 December 2007 - 06 Maart 2008

India

08 Januari 2007 - 08 Maart 2007

Zuid Afrika

13 December 2005 - 14 Februari 2006

Maleisië

08 Januari 2004 - 24 Oktober 2004

Zuid Oost Azië

03 Mei 2003 - 03 December 2003

Zuid Amerika

21 September 2002 - 21 November 2002

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: