Aankomst - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu Aankomst - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu

Aankomst

Door: Petra Hoeve

Blijf op de hoogte en volg Petra

15 December 2005 | Maleisië, Kuala Lumpur

Selamat malam ( goedenavond in Maleisisch),

Na een goed verlopen vliegreis van ongeveer 12 uur, dacht ik onopgemerkt jarig te zijn geweest, maar vlak voor landing zag mijn oplettende en zeer gezellige buurvrouw uit Papua Nieuw Guinee, dat ik jarig was geweest en riep om een stewardess die volgens werd terechtgewezen en volgens van mijn buurvrouw de opdracht kreeg om speciale aandacht aan mij te schenken tijdens het ontbijt. Bovendien werd deze stewardess er nog even flink op gewezen dat ze iets zeer belangrijks over het hoofd had gezien tijdens het inchecken. Nou daar zat ik dan met een rood hoofd van schaamte want ik had niet voor niets een vlucht op deze dag geboekt. Maar goed, een heerlijk ontbijtje net als iedereen, maar met een klein Hollands souveniertje als cadeautje erbij: een typisch Nederlands huisje: met andere woorden ik heb het huis nu gevonden, dus twee vliegen in een klap: een reis en een huis!!!

Na aankomst bleek Evelyn (die ik een jaar geleden had ontmoet in Nepal) wel op het vliegveld te staan wachten en nam mij in haar peperdure auto mee naar haar waanzinnige appartement in Singapore. Na een frisse duik in de vele zwembaden rondom haar appartementencomplex en een hapje eten, hebben we een buskaartje richting Kuala Lumpur voor mij geregeld. Toevallig was er ook een Nepalese vriend (haar gids van destijds) op bezoek, dus met zijn drieën Singapore ‘by night’ ontdekt, wat compleet in de sfeer is van Kerstmis (waanzinnig al die lichtjes en versieringen met sneeuw en sneeuwpoppen in een land waar nooit sneeuw valt!).

De volgende dag wat rondgeslenterd in de stad en in een prachtige botanische tuin met werkelijk waar de meest uiteenlopende en prachtige planten en bomen. Me goed gedaan aan het heerlijke eten wat je gewoon op straat bij de verschillende tentjes kan krijgen en toen hop de luxe bus in naar KL. Een prachtige rit van ongeveer 6 uur door een groen heuvel/berg landschap met alleen maar palmbomen, zoals we kennen van plaatjes en documentaires op teevee. Tegen zonsondergang een prachtige nevel boven deze verschillende kleuren groen en een vuurrode zon, die achter deze uitgestrektheid van groen verdwijnt. Dit is echt wat ik had verwacht van Maleisië!

Na een paar uurtjes slaap, kwam ik aan in de drukke stad KL. Gelukkig had ik Wei-Li aan de telefoon gehad en kon ze me ophalen van het busstation op het afgesproken late tijdstip. Nou laat (22:15)?! Alles is nog in volle gang op straat, iedereen loopt nog rond te winkelen en te eten bij allerlei kleine stalletjes. Dus samen een heerlijke Indische maaltijd gehad met een fles wijn ter herinnering aan mijn verjaardag een paar dagen geleden. Vervolgens heeft ze mij naar een gezellig Guesthouse gebracht middenin de nacht. Heel bijzonder om iemand, die je maar amper kent van een vorige reis, zo te ontmoeten in haar eigen stad en zo gezellig!!!

De volgende morgen werd ik weer vroeg opgehaald door Wei-Li om Malakka te gaan verkennen, wat niet geheel goed verliep i.v.m. een aanrijding voor een stoplicht. Een chauffeur achter ons zat niet op te letten en reed op ons in, waardoor wij tegen onze voorganger opklapten: met andere woorden we werden ‘gesandwitched’. Haar auto behoorlijk beschadigd van voor en achter, maar wij hadden gelukkig niets! Vervolgens bijna een hele middag op het politiebureau doorgebracht i.v.m. aangifte en papieren voor haar verzekering. Een geheel nieuwe ervaring: een bezoekje aan een politiebureau in Maleisië?! met geen pen te beschrijven.

Toch nog even de stad doorgewandeld waar nogal wat Hollandse ‘roots’ liggen. Van een stadhuis tot kerk en een molen, maar voor mij totaal onherkenbaar. Het stamt uit de tijd rond 1750, dus toch een heel ander Nederland van mijn tijd. Wei-Li liet me weer goed traditioneel eten bij een Chinees restaurant, waarna we rustig zijn teruggereden naar KL met een auto vol deuken. We waren erg populair, want iedereen staarde en zwaaide naar ons: we hadden veel bekijks met een gedeukte auto en een blanke blonde buitenlandse!

Eenmaal terug in KL was het donker en beiden behoorlijk uitgeput na een enerverende dag, hebben we ervan afgezien om het nachtleven van KL te gaan ontdekken. Na opnieuw een ander heerlijk hapje eten ergens op straat, ben ik vroeg mijn bedje ingekropen. Vanochtend heb ik voor het eerst sinds maanden goed uitgeslapen, waarna ik vandaag alleen op pad ben gegaan in deze drukke stad. Even wat tijd voor mezelf wat ook wel even lekker was. Heb wat rondgeslenterd, de beroemde " twintowers" bekeken en ben zelfs nog naar de grote grotten geweest waar de Hindoestanen allemaal tempels in hebben gebouwd: prachtige beelden en schilderingen in een natuurlijke omgeving. Zeker weten dat mijn volgende reisbestemming India gaat worden. Ik ben helemaal onder de indruk van deze cultuur, heel intrigerend.

Ik ga me nu even douchen, want het is hier warm en heel vochtig op dit moment. Helaas regent het ook veel (moonsoon), maar niet beperkend om te reizen. Ik vind het wel lekker eigenlijk, lekker alles rustig op z'n gemak. Straks komt Wei-Li mij ophalen voor een diner, want het is alweer onze laatste avond. Eigenlijk vind ik het wel prima om weer alleen te zijn, want dan doe ik het in mijn eigen tempo en op mijn eigen manier.

Jullie horen weer snel van mij.

Selamat jalan
Petra

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Maleisië, Kuala Lumpur

Maleisië

Recente Reisverslagen:

07 Februari 2006

Sarawak en Sabah (Borneo)

06 Januari 2006

Cameron Highlands en Sarawak (Borneo)

15 December 2005

Aankomst
Petra

Sinds 11 november 2011 verblijf ik in Nepal en werk ik als ECD & Basic Education Advisor binnen het Educatie Programma van VSO Nepal. Op dit weblog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen op het gebied van het werken in de diverse overheidsscholen in de uitlopers van de Himalaya met de leerkrachten en schoolleiders, én mijn avontuurlijk reizen naar andere districten van Nepal om het land en haar cultuur beter te leren kennen gedurende drie jaar.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 311062

Voorgaande reizen:

11 November 2010 - 11 Januari 2013

VSO Nepal

06 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

India en Nepal

06 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Zwitserland en Italië

13 December 2007 - 06 Maart 2008

India

08 Januari 2007 - 08 Maart 2007

Zuid Afrika

13 December 2005 - 14 Februari 2006

Maleisië

08 Januari 2004 - 24 Oktober 2004

Zuid Oost Azië

03 Mei 2003 - 03 December 2003

Zuid Amerika

21 September 2002 - 21 November 2002

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: