Bodhgaya - Reisverslag uit Bodhgaya, India van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu Bodhgaya - Reisverslag uit Bodhgaya, India van Petra Hoeve - WaarBenJij.nu

Bodhgaya

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg Petra

15 Februari 2008 | India, Bodhgaya

Ik val geloof ik in herhaling, opnieuw had mijn trein zoveel vertraging opgelopen tijdens het hele trajaect van Varanassi naar Gaya, dat ik in pikkedonker om 23:30 uur aankwam op het bijna lege station van Gaya. Geplande aankomsttijd zou moeten zijn om 19:00 uur.

Gelukkig had ik een andere buitenlander gezien tijdens de vele stops op een tussenliggend station, en ik heb even op deze man gewacht bij de uitgang om eventueel samen een taxi te kunnen delen richting Bodhgaya (18 km verderop).
Klaus uit Duitsland, gaat toevallig ook naar de meditatiecursus en wil maar al te graag samen een vervoersmiddel delen naar onze eindbestemming voor deze dag of zeg maar nacht intussen. In een kleine auto-riksja rijden we in een halfuur naar een verlaten Bodhgaya rond middernacht. Het is koud en we vinden gelukkig beiden nog een slaapplaats voor de nacht. Even vergeten dat er meer yogi zijn en in de weinige hotels verblijven voor de cursus aanvangt. Na een hete douche om de ergste kou uit het lichaam te verwijderen en wat droge biscuitjes, meteen onder de kriebelende wollen dekens met een warme kruik. Wat ben ik blij dat ik deze heb aangeschaft in Mcleodganj. Die 3 euro is me intussen behoorlijk waard geworden. Iedere avond zorgt het voor wat warmte.

Ik trek er graag op uit, doe graag dingen die anderen zouden willen doen, niet kunnen willen doen, durven doen of vreemd vinden. Ik vind het altijd fijn om de ‘ wereld’ te ontdekken op mijn manier. Nu ga ik de innerlijk wereld aftasten in een klooster om in 10 dagen stilte op zoek te gaan naar de waar Petra Hoeve. Wat ik daarna ga doen, dat weet ik nu nog niet. Mijn reis loopt zoals het zich voordoet.
In Bodhgaya staat de heilige Mahabodhi boom, waaronder Boeddha de verlichting bereikte lang lang geleden. De heilige plek straalt tot op heden zoveel spiritualiteit uit, dat er vele klooster zijn gebouwd door afgevaardigden uit de diverse Boeddhistische landen, waar nu vele monniken lessen volgen en afstuderen. Het is een waar Boeddhistisch paradijs.

Zo ... tien dagen mediteren voorbij.
De meditatiecursus was een mooie ervaring met heldere inzichten met betrekking tot mijn verleden als mijn toekomst. De prachtige rustige plek rondom het klooster met haar mooie onderhouden tuin vol bloemen, gaf een natuurlijke stimulans tijdens de stilte periode die niet altijd even gemakkelijk was. Ruim 8 uur mediteren inclusief instructie momenten en introducties betreffende de Dharma leer door een echte Dharma teacher. In de ochtend werd er gestart met een yoga-uur om het lichaam wakker te maken voor een lange dag voor intense momenten. Maar niet praten, geen contact op welke manier dan ook. Behalve tijdens de de individuele momenten met een leraar eens per 3 dagen om het proces te bewaken. De dagen waren lang, van 5:30 uur tot 22:00 uur. Zo viel je van vermoeidheid ook onmiddelijk in slaap tussen je overige kamergenoten, die soms snurken of praten in hun slaap. Het was een zeer goede periode voor mij persoonlijk; I’m happy!

Het is dan ook behoorlijk wennen als je daarna weer volop moet deelnemen aan het indiase leven. Ik zou nog wel langer in stilte willen blijven en niet worden gestoord door wie dan ook. Ik bezoek dan ook vele uren de tempel en de mahabodhi tree om in alle rust te mediteren en monniken of overige pelgrims te observeren rondom deze spirituele plek. Het ongelooflijk intens wat er gebeurd als je daar zit en luisterd naar je innerlijke ik, de fluitende vogels in de heilige boom en zachtjes voortbewegende monniken en pelgrims. Echt kippenvel en soms schieten tranen spontaan omhoog als een monnik je een roze lotusbloem in de handen drukt of een blaadje van de mahabodhi boom. In de tempel zelf is het een waar heilig gebeuren. Het gevoel wat dan ontstaan en in je onbewuste naar boven komt, is heel heel bijzonder en zeker niet onder woorden te brengen. Zo puur, zo echt, zo mooi, heel heel intens, maar ook genieten.

Tussendoor zoek ik een rustig restaurantje op wat te eten of drinken en maak een korte wandeling in de omgeving. Bodhgaya is armoedig, veel kastenlozen wonen in de omgeving in zeer armoedige omstandigheden. Ik ontmoet een geweldige vrouw. Sister Mary, een katholieke non, die op eigen houtje een organisatie is gestart voor kansarme vrouwen door het verstrekken van micro-kredieten. Nu kunnen vrouwen zelfstandig voor inkomen zorgen en hun gezin onderhouden. Samen met sister Mary heb ik diverse dorpen bezocht en diverse vrouwen ontmoet. Geweldig om te zien hoe deze zelfstandigheid leidt tot ‘ Girlpower’ en betere levensomstandigheden. Sister Mary heeft intussen 5 vrouwen voor haar werken, die diverse projecten in de dorpen leiden. Goed om te zien dat het nu wordt gedragen door de bevolking zelf. Niet sister Mary is meer verantwoordelijk! De projecten zijn onder andere: micro krediet, onderwijs aan meisjes, gezondheidszorg, hygiene en geboortebeperking. Al deze facetten zorgen ervoor dat iedereen gezonder leeft, minder kinderen hoeven te worden verzorgd, kinderen kans op onderwijs en werk krijgen, etc. Ik zou zeggen, wie nog graag een organisatie wil steunen voor maar weinig euro’s, ik zou het onmiddelijk storten op de rekening van sister Mary oftewel Women Vision in Bodhgaya. (www.womenvision.com)
Daarnaast heb ik als leerkracht nog diverse scholen bezocht. Het is echt armoe troef hier. Het gebouw is veelal leeg, een aantal banken en een schoolbord. De kinderen moeten zelf zorgen voor boeken, schriften en schrijfmateriaal. Maar dit is eigenlijk te kostbaar voor vele gezinnen, dus heel veel kinderen gaan niet naar school. Vooral meisjes gaan niet, die moeten meehelpen in het gezin. Jongens hebben en krijgen meer kansen op een betere toekomst in India. Zeer ongelijk! Daarom is de insteek van sister Mary zo geweldig.

Vol nieuwe ervaringen en geweldige indrukken, heb ik geen behoefte meer aan een druk reisprogramma. Ik besluit dan ook na Bodhgaya richting de bergen van de Himalaya te gaan om te genieten in stilte van de natuur en mijn reisweken hier in India. Intussen heb ik contact gehad met een reisagentschap voor een advies in de omgeving van Darjeeling (jaja de beroemde theeplantages) en in Sikkim. Er bestaat een mogelijkheid om in 15 dagen zelfstandig rond te lopen in de uitloper van de hoogste bergen van de wereld; mt Everest (8848m) en mt Kanchendzonga (8585m). Wat een vooruitzicht, wandelen met uitzicht op deze natuurgiganten, en iedere avond slapen in een van de vele oude Boeddhistische klooster. Dat is pas mediteren!

Ik houd jullie op de hoogte van mijn laatste reisdagen in India!
Namaste.

Sorry geen foto's bij de laatste berichten. Te weinig bereik en slechte elektriciteit. Ik ben al blij dat ik eindelijk al mijn teksten op deze site heb kunnen zetten. Daarom ook geen beantwoording op persoonlijke email via hotmail of yahoo.

  • 15 Februari 2008 - 15:45

    Anneke:

    Hoi Petra, Vol interesse volg ik je belevenissen via je verhalen en geniet er echt van! Heb bewondering voor je om zo in je eentje rond te reizen!Wat een bijzonder land moet India zijn. Je kunt er wel een boek over schrijven....Hoop dat je wandeling rond de bergen ook goed zal gaan en wens je nog heel fijne dagen daar. Hoor wel wanneer je weer thuis bent, spreek je dan graag nog eens.
    Veel groetjes, Anneke.

  • 15 Februari 2008 - 20:22

    Willeke:

    Hej Petra,
    Super leuk om je reisverhalen mee te lezen. Geniet ze nog even!
    X Willeke

  • 15 Februari 2008 - 20:45

    Wouter Tuyn:

    Petra, geweldige ervaringen. Heel mooi. Wijs. Ik leer straks graag van je. Hartelijke groet,Wouter

  • 15 Februari 2008 - 21:51

    Wilco:

    Hoi Peet,

    wat een mooie verhalen, en voor mij zo herkenbaar: we hebben zo'n beetje dezelfde route gereisd. Dat je niet kunt omschrijven wat je nu echt voelt in die zo andere wereld, is ook herkenbaar.
    Geniet verder in stilte.

    Liefs, wilco

  • 17 Februari 2008 - 12:25

    Annette:

    Hoi Petra
    Fantastisch, dat je zoveel ervaringen op papier kunt zetten zodat wij je belevenissen kunnen volgen. Je komt vast als een rijker en completer mens terug naar Nederland. Geniet nog even!
    Een dikke knuffel van Paul en mij.
    Annette

  • 18 Februari 2008 - 11:44

    Bouwienke:

    Ha petra,
    Gelukkig weer bericht van jou!
    Ik begon me al een beetje ongerust te maken..

    Groetjes, Bouwienke

  • 20 Februari 2008 - 15:59

    Maria:

    Op de manier waarop je er over schrijft voel ik de meditatieve rust met je mee. Een fijne voortzetting.
    Groeten, Maria

  • 24 Februari 2008 - 07:55

    Ingrid Bouman:

    hallo petra
    zoals te verwachten reis jij in de winter gewoon door.....Geweldig !
    mediteer en geniet en ontvang energie , het is je van harte gegund
    van het zomer weer pannenkoeken ??

  • 01 Maart 2008 - 10:12

    Mieke:

    Hoi Petra,
    Weer thuis? Prachtige foto's! Deze levenservaring kan niemand je meer afpakken.
    Mieke

  • 03 Maart 2008 - 17:47

    Diana:

    Ha die Petra

    Ben benieuwd naar je (live) verhalen en foto's! Gauw een keer afspreken hoor! (ben net 1 week thuis uit Ecuador/Galapagos, was ook SUPER!)
    ben weer geinspireerd en ga zeker nog een keer naar India!!

    liefs
    Diana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, Bodhgaya

India

Recente Reisverslagen:

07 Maart 2008

Darjeeling & Sikkim

15 Februari 2008

Bodhgaya

15 Februari 2008

Varanassi

15 Februari 2008

Agra

15 Februari 2008

Jaipur
Petra

Sinds 11 november 2011 verblijf ik in Nepal en werk ik als ECD & Basic Education Advisor binnen het Educatie Programma van VSO Nepal. Op dit weblog zal ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen op het gebied van het werken in de diverse overheidsscholen in de uitlopers van de Himalaya met de leerkrachten en schoolleiders, én mijn avontuurlijk reizen naar andere districten van Nepal om het land en haar cultuur beter te leren kennen gedurende drie jaar.

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 981
Totaal aantal bezoekers 307212

Voorgaande reizen:

11 November 2010 - 11 Januari 2013

VSO Nepal

06 Juli 2010 - 20 Augustus 2010

India en Nepal

06 Juli 2009 - 20 Augustus 2009

Zwitserland en Italië

13 December 2007 - 06 Maart 2008

India

08 Januari 2007 - 08 Maart 2007

Zuid Afrika

13 December 2005 - 14 Februari 2006

Maleisië

08 Januari 2004 - 24 Oktober 2004

Zuid Oost Azië

03 Mei 2003 - 03 December 2003

Zuid Amerika

21 September 2002 - 21 November 2002

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: